epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 11. 2008
    ID: 55296upozornění pro uživatele

    Ochrana zákazníků - podnikatelů dle zákona o ochraně spotřebitele

    V dnešní době se lze stále častěji setkat s problémy při reklamaci výrobků, které byly zakoupeny nikoliv na fyzickou osobu, ale na osobu, které je podnikatelem či dokonce na podnikatelem-právnickou osobu. Důvod nákup zboží tímto způsobem je zřejmý, neboť v takovémto případě má kupující možnost uplatnit si tento výdaj jako daňový náklad a dále (je-li plátcem DPH) též nárokovat si odpočet DPH.

    V souvislosti s tímto jednáním se však lze bohužel stále častěji setkat s odmítavým přístupem obchodníků (a to zejména při nákupu zboží přes internet, kde namísto zjednodušeného daňového dokladu je vystavován doklad přímo na konkrétní IČ společnosti), kdy tito např. nevyřizují reklamace v 30 denní lhůtě dle § 19 odst. 3 zákona 634/1992 Sb., v akt. znění, O ochraně spotřebitele (dále jen ZOS) a při zmeškání této reklamační lhůty argumentují tím, že se jedná o kupní smlouvu podle obchodního zákoníku, přičemž ZOS se na vztahy mezi podnikateli neužije. Z uvedeného důvodu pak neakceptují odstoupení od kupní smlouvy v případě, že jsou v prodlení s vyřizováním reklamace, neboť dle §436 odst. 2 obchodního zákoníku je odstoupení od smlouvy při porušení smlouvy nepodstatným způsobem vázáno na poskytnutí dodatečné přiměřené lhůty. Je-li zákazníkem obchodníkovi tato dodatečná lhůta poskytnuta, je reklamace zpravidla v této lhůtě vyřízena, nicméně dochází tak k prodlužování doby oprav, což může u některých výrobků přinášet zákazníkovi dodatečné náklady, spočívající v nutnosti reklamovaný výrobek po dobu reklamace určitým způsobem dočasně substituovat.

    Krom výše uvedeného obsahuje ZOS celou řadu dalších ustanovení chránících spotřebitele, nabízí se zde tedy otázka, zda je výše uvedený postup správný a kupující tím, že je podnikatelem, ztrácí výhody, které jsou mu přiznány příslušnými ustanoveními ZOS. Jelikož ZOS přiznává výše uvedenou ochranu spotřebitelům, je pro zodpovězení této otázky stěžejní určit, zda je podnikatel též spotřebitelem a pokud ano, tak za jakých podmínek.

    Pojem spotřebitel je definován v § 2 ZOS, dle kterého je spotřebitelem fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami. Tato definice výrazně rozšiřuje původní vymezení tohoto pojmu platné do 30.6.1995, dle které byl spotřebitel definován jako fyzická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby pro přímou osobní spotřebu fyzických osob, zejména pro sebe a pro příslušníky své domácnosti.

    S ohledem na tuto změnu je zřejmé, že současná právní úprava již nerozlišuje mezi fyzickou a právnickou osobou a jako kritérium pro určení, zda je kupující podnikatelem, je to, zda jsou výrobky kupovány za jiným účelem, než pro podnikání s těmito výrobky. Odpověď na tuto otázku nám dává důvodová zpráva k zákonu 104/1995 Sb., kterým došlo k výše uvedené změně.  Přímo v ní je uvedeno, že „Pojem spotřebitele byl zpřesněn tak, aby zahrnoval i podnikatele, jenž si například pro svoji potřebu nakoupí zařízení kanceláře“. Ochrana spotřebitele tedy není závislá na jeho právní formě podnikatele, ale na způsobu, jakým je se zakoupeným výrobkem nakládáno.  Domnívám se, že kromě podnikatelů majících k nákupu a prodeji zboží živnostenské oprávnění a nabízejících prodej zakoupených výrobků dalším odběratelům či spotřebitelům (což lze vypozorovat např. na základě soustavnosti jejich nákupů či odběru takových objemů zboží, které nemohou sloužit k zajišťování jejich potřeb) půjde vždy o případ, kdy podnikatel bude spotřebitelem dle § 2 ZOS a na prodejce se i v tomto případě bude vztahovat povinnost dodržet všechna ustanovení ZOS bez ohledu na to, kdo je kupujícím.

    Kromě výše uvedené reklamační lhůty je ZOS uložena prodávajícímu celá řada dalších povinností, jako informační povinnosti (vč. povinnosti poskytovat informace v českém jazyce), povinnost mít upraveny reklamace (které musí být umožněny v každé provozovně) a též existence dohledu nad dodržováním ZOS ze strany České obchodní inspekce či Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Za zmínku stojí též např. nová úprava nekalých, klamavých a agresivních obchodních praktik, kterou přinesla novela ZOS 36/2008 Sb. účinná od 12.2.2008. 

    Jelikož zákon na ochranu spotřebitele je ve věci reklamací speciální vůči obchodnímu zákoníku, není namístě ve věci výše uvedeného zmeškání reklamační lhůty uvažovat o poskytnutí dodatečné lhůty dle §436 odst. 2 obchodního zákoníku. Dle § 19 odst. 3 ZOS má tedy v případě jejího zmeškání spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. S ohledem na tuto skutečnost je neopravení zboží v zákonné lhůtě porušením kupní smlouvy podstatným způsobem dle § 436 odst. 1 obchodního zákoníku a kupující tak bude mít právo na odstoupení od smlouvy (či případně dle jeho volby na jiný způsob vyřízení reklamace, jako je odstranění vad dodáním náhradního zboží za zboží vadné či na přiměřenou slevu z kupní ceny).

    Závěrem lze tedy konstatovat, že ZOS poskytuje podnikatelům (krom výše uvedeného případu nákupu zboží za účelem dalšího podnikání s tímto zbožím) stejnou ochranu, jako běžnému spotřebiteli - fyzické osobě, přičemž je na nich, aby se v případě reklamace nenechali odradit a trvali na svých právech, které jim ZOS přiznává.


    Mgr. Ing. Pavel Cink,
    autor je advokátním koncipientem v Plzni

    pc@cink.eu


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ing. Pavel Cink
    4. 11. 2008

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    přidat komentář

    Další články:

    • Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?
    • Restrukturalizace a financování společností: Jak se orientovat ve změnách kapitálu a podílů a chránit svůj byznys
    • Rizika využívání algoritmického managementu na pracovišti
    • Že je jednotný patent drahý? Záleží na úhlu pohledu. Celoevropskou patentovou ochranu ale zlevňuje
    • 10 otázek pro ... Michalu Plachkou
    • Dopady aktuálního boje EU proti odlesňování na podnikatele
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Oddělená evidence nákladů na výzkum a vývoj
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025
    • 30.09.2025AI v právní praxi v detailu - pokročilé techniky a strategie (online - živé vysílání) - 30.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 2.10.2025
    • 07.10.2025ESG v roce 2025 a jak dál (s praktickými nemovitostními souvislostmi) (online - živé vysílání) - 7.10.2025
    • 07.10.2025AI pro komplexní právní projekty a transakce (online - živé vysílání) - 7.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?
    • Rizika využívání algoritmického managementu na pracovišti
    • Restrukturalizace a financování společností: Jak se orientovat ve změnách kapitálu a podílů a chránit svůj byznys
    • Nezákonné trestní stíhání veřejně činné osoby
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • 10 otázek pro ... Michalu Plachkou
    • Dopady aktuálního boje EU proti odlesňování na podnikatele
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Nezákonné trestní stíhání veřejně činné osoby

    Obecné soudy jsou povinny při stanovení výše zadostiučinění za nezákonné trestní stíhání podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci...

    Veřejná funkce

    Ředitel sekce územního pracoviště finančního úřadu je veřejnou funkcí. Čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod ve spojení s čl. 21 odst. 4 Listiny i čl. 25 písm. c)...

    Daňové řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Důkazní břemeno (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže byla prokázána pravost (úředně neověřeného) podpisu výstavce na směnce vlastní, lze předpokládat také to, že výstavce se podepsal pod text uvedený na směnečné listině....

    Osobnost člověka

    Mezi osoby, které z povahy své činnosti vstupují do veřejného prostoru, musí snášet zvýšenou intenzitu zájmu o svou osobu či výsledky tvorby a jsou vystaveny i větší míře...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.